Πολλοί με ρωτούν στο κατάστημα , τι είναι αυτό που κάνει μια φωτογραφία ενδιαφέρουσα.Η γνώμη μου είναι οτι το στοιχείο αυτό είναι η σύνθεση του κάδρου.Παρά όλα τα τεχνικά μονοπάτια και τις γνώσεις που χρειάζονται προκειμένου να υλοποιηθεί σωστά η διαδικασία της φωτογραφίας,δεν παύει να είναι μια απο τις μορφές της τέχνης που βασικό της χαρακτηριστικό είναι η σύνθεση του κάδρου σε τελική ανάλυση. Βέβαια η σωστή προσέγγιση για τη γνώση αυτή της σωστής σύνθεσης είναι η ολοκληρωτική μάθηση της ιστορίας της τέχνης ,οι αλληλοεπιδράσεις της και ο χρόνος προκειμένου να κατασταλλάξει η γνώση και να γίνει εμπειρία.Έχουμε όμως όλοι τόσο χρόνο; Δεν νομίζω .Θα προσπαθήσω λοιπόν τώρα να κανω μια άλλη προσέγγιση της εκμάθησης του κάδρου.
Έχετε δει φωτογραφίες που σας αρέσουν;Ξέρετε γιατί σας αρέσουν;Τις έχετε μελετήσει;
Ένας απλος τρόπος είναι ο παραπάνω.Επιλέγω τις φωτογραφίες γενικά που μου αρέσουν, τις μελετώ , βλέπω ταστοιχεία που θεωρώ εγω οτι μου αρέσουν σε μια λήψη,και προσπαθώ να αναγνωρίσω και άλλα χαρακτηριστικά που ίσως ο φωτογράφος να μην είχε ποτέ σκεφτεί αρχικά.
Το Αντικείμενο
Αναγνωρίζω κοιτώντας τις φωτογραφίες που μου αρέσουν ποιό είναι αρχικά το αντικείμενο.Απάντηση σε αυτό δεν είναι : το «άτομο» ή το «κτίριο» - δεν είναι αρκετό. Απάντηση θα έπρεπε να είναι : οι γραμμές του σώματος ,,, ο αναριχώμενος πέτρινος όγκος ,,,,κλπ.Κάτι δηλαδή που διεγείρει τις αισθήσεις μας , που μπορώ να γευτώ,να πιάσω , να νιώσω,να μυρίσω....Αυτή η διαδικασία είναι η κυριότερη στη φωτογραφία γενικότερα.Αν και είναι εύκολο να τραβήξω ένα θέμα και να φύγω γρήγορα πια , σας εκλιπαρώ αν το θέλετε και εσείς να δώσετε λίγο χρόνο στο να εξερευνήσετε οπτικά το θέμα σας και να βρείτε τα φωναχτά σημεία του.Αυτά που θα σας μιλήσουν και θα αναδείξουν τη σκέψη σας.Ποιά είναι η αιτία της λήψης αυτής της φωτογραφίας ; Ποιά είναι η αντίδραση που θέλω ο θεατής μου να έχει;
Περιεχόμενο
Έπειτα λόγο έχει το «περιεχόμενο» του κάδρου. Μία απλή αναφορά του που είμαστε , που διαδραματίζεται η σκηνή , ή κάτι που να προσδίδει αντίθεση , ή κάτι που να προσδίδει διάσταση στη φωτογραφία όπως άν το θέμα μας λ.χ. είναι ένα κτίριο τότε θα μπορέσουμε να το ντύσουμε με ένα λουλούδι ή ένα πρόσωπο στο foreground.Έτσι του δίνουμε ένα βάθος , και κατανούμε το μέγεθος.
Η θέση του αντικειμένου,
στο κάδρο είναι σημαντική και δηλώνει τη σχέση του με το περιεχόμενο.Το κέντρο του κάδρου είναι το πιο ασθενές σημείο.Είναι στατικό , βαρετό , και δεν προσδίδει τίποτα στο αντικείμενο.Όσο πιο πολύ απομακρυνόμαστε από το κέντρο τόσο πιο πολύ σχέση έχει με το περιεχόμενο του κάδρου.Έτσι λοιπόν παίξτε τη θέση μέχρι να πετύχετε μια τέλεια ισσοροπία.Δημιουργήστε εντυπώσεις από στατικές μέχρι το να κινείται το μάτι του θεατή συνέχεια γύρω από τη φωτογραφία . Ενιαίες γραμμές το κάνουν αυτό.Εξοπλίστε το κάδρο σας με επεξήγηση του αντικειμένου.Ένας δίσκος με ένα φλυτζάνι καφέ δεν είναι προκλητικό κάδρο , αλλά αν χρησιμοποιήσω το δίσκο για foreground και το περιεχόμενο πίσω και αριστερά όπως ένα γκαρσόνι που κρατάει το δίσκο και μορφάζει, ίσως πάρω και βραβείο.Οριζόντιες γραμμές δίνουν γαλήνη,διαγώνιες δίνουν δυναμική ή ένταση,και οι καμπύλες είναι ενεργητικές και αισθησιακές ....
Μία φωτογραφία είναι μια παιδική χαρά για τα μάτια να εξερευνήσουν ,γιαυτό δώστε ένα μονοπάτι κίνησης αλλά και ένα σημείο που μπορεί το μάτι να ξεκουραστεί.....